שואל הלומד הלל ח.
חסד או דמי תיווך
שכן (לא שומר תורה ומצוות) ביקש משכנו (ששומר תורה ומצוות) לקנות בעבורו תפילין לרגל שמחת הבר מצווה של בנו,
מחיר התפילין שקנה 2500, ועכשיו שואל השכן האם מותר לו לומר סכום יותר גבוה (3000 בערך) תמורת שכר טירחה,
או שאסור משום חשש גזל, והוא צריך לטרוח במידת חסד?
תודה רבה ותזכו למצוות
שלום וברכה
אודה ואומר שאיני מבין את השואל, וכי יעלה על הדעת שאדם שרכש דבר עבור חברו מבלי לסכם תחילה על שכר טרחה יוכל להונות את חברו ולהוסיף על המחיר כדי לקבל שכר? אין ספק שדבר כזה הוא גזל גמור, מלבד הונאת דברים, וחילול ה` אם הדבר יתגלה. אמנם ישנם מקרים שבהם אפשר לחשב הוצאות, כאשר יש מנהג ידוע שמשלמים הוצאות, יש מקום לדון ולחייב למרות שלא היה סיכום מוקדם, עיין בקצות החושן סי` שי"ב ס"ק ב וסי` שלא ס"ק א`, אבל בכעין נד"ד שמצוי הדבר שאנשים שומרי תורה ומצוות ששים ושמחים לזכות את אחינו שבשדות במצווה רבה כמצוות תפילין, ועושים זאת לש"ש ולא על מנת לקבל פרס, שבודאי אין כל היתר להוסיף על המחיר עבור שכר טרחה.
כל טוב ויישר כח
תגובה אחת
אני הייתי מפנה אותו לסופר טוב ושהוא יקנה . הרבה רמאים יש בשוק לצערנו. ולו רק בגלל החילול ה' יהיה אסור להוסיף . מצד הדין ברור שצריך להודיע לקונה על דמי טרחה אם הוא לא חנות ולא מתעסק עם זה אחרת הוא גוזל את הקונה וגונב דעתו שחושב שחברו השכן עושה טובה. והוא רחום…